Mijn slechte ervaring met de trein naar Londen

Eurostar trein naar Londen St Pancras

Stop! Voordat je verder leest, kom eerst even in de juiste stemming met deze korte video

Met de Eurostar trein naar Londen, Engeland
Dit keer ben ik met de trein naar Londen gegaan in plaats van met het vliegtuig. Ik vroeg me af of het sneller, makkelijk en goedkoper was dan vliegen en nam de proef op de som. Lees hier mijn gedetailleerde ervaring en beoordeling. De Eurostar treinreis wordt aangeboden via NS HiSpeed met tickets vanaf 50 euro voor een enkeltje. In Nederland kun je o.a. opstappen in Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal en de reis brengt je via Brussel naar St. Pancras in het hart van Londen.

Online tickets boeken voor de Eurostar
Laat ik bij het begin beginnen en dat is bij de reservering van de tickets op de website nshispeed.nl. Op de homepage kun je aangeven van welk station je wilt vertrekken en waar je naartoe wilt. Je kiest de data en klikt op ‘zoek treinen’ waarna je de tijden, prijzen etc. te zien krijgt. Tot zover is het duidelijk maar als je op ‘details’ klikt van een treinreis begint toch enige verwarring. Je krijgt namelijk het idee dat je meerdere keren moet overstappen terwijl dat maar 1 keer is. Brussel Midi en Brussel Zuid zijn namelijk een en hetzelfde station maar door de ongelukkige voorstelling lijken dit aparte stations. Zie illustratie.

Eurostar boeking

Brussel Midi is namelijk de Franse benaming en Brussel Zuid is de Nederlandse benaming. Verder wordt ook het grensstation Roosendaal vermeld dat ook aangezien kan worden voor een wissel. Op het icoontje naast dit station staat dat hier niet gestopt wordt maar dat is niet helemaal waar. Dat ligt namelijk maar net aan welke trein je neemt. Dat kun je zien aan de icoontjes achter de reistijd. Er kan IC / Eurostar of Thalys / Eurostar staan. Het verschil is niet meteen duidelijk. IC staat voor InterCity, een doodgewone trein die je in 2 uur naar Brussel brengt en op meerdere plaatsen stopt ondanks dat dit dus niet bij de details aangegeven wordt. Thalys is de hogesnelheidstrein die je in 1 uur naar Brussel brengt en op minder plaatsen stopt. In Brussel stap je pas over op de Eurostar die je naar Londen brengt. De prijzen voor Thalys liggen veel hoger liggen dan die voor de IC. De Thalys is dan wel 2x zo snel als de IC maar in veel gevallen wacht de Eurostar rustig op aankomst van beide treinen in de Brussel. Met de Thalys heb je dan 2 uur tijd te doden in Brussel terwijl dat met de IC 1 uur is. Een ander puntje dat verwarring kan veroorzaken is het perronnummer. Dit staat bij details namelijk precies onder de kolom van het aantal overstappen. Perron 6 betekent dus niet 6 x overstappen. Verder moet je met name opletten wanneer je aan het eind van een maand reist. Doordat je misschien prijzen aan het vergelijken bent in twee verschillende maanden kun je per ongeluk een ticket voor de verkeerde maand boeken. Goed, eenmaal je tickets geboekt dan moet je ze nog uitprinten voor de heen- en terugreis. Ook hier ontstaat helaas onduidelijkheid want je station, vertrektijd en perronnummer in Nederland staan niet op de ticket. Waarom niet? Blijkbaar omdat het niet uitmaakt, je mag van elk station en om elke tijd vertrekken als je maar op tijd bent voor de Eurostar in Brussel want die vertrektijd staat namelijk wel op de ticket samen met een stoelnummer. Die flexibiliteit is prettig maar geef dat dan gelijk aan bij de boeking want daar staan namelijk verschillende prijzen bij verschillende tijden. Verder vind ik het persoonlijk wel handig om de tijd en het perronnummer op papier te hebben. Voor de terugweg geldt overigens precies hetzelfde. Alleen de vertrektijd van de Eurostar in Londen wordt vermeld. Door het niet vermelden van vertrektijden in Brussel heb je ook geen reminder over het tijdverschil tussen Engeland en Europa. Het boeken van een ticket is dus beetje onduidelijk en misschien zelfs wel een beetje misleidend. Ticket geboekt, nu de reis.

De heenreis van Nederland naar Londen
Met de InterCity naar Brussel en dan met de Eurostar naar Londen
Het voordeel van een treinreis is dat een station meestal dichtbij is. Parkeren bij vliegvelden is schandalig duur en klantonvriendelijk maar dat probleem heb je nu ten minste niet. Mijn treinreis begint in Rotterdam Centraal. Ik heb een retourtje IC / Eurostar kunnen kopen voor 130 euro. Op het perron zie ik pas waar deze IC trein allemaal stopt.

Stations

Ik was ruim op tijd en had de mogelijkheid om een vertraagde IC trein van het uur ervoor te nemen. Ik besloot dit echter niet te doen want die zat bomvol. Ook mijn trein zat vol en lang niet alleen met mensen die naar Brussel of Londen gaan. Een hoop mensen die opstappen zijn forensen die naar werk of huis gaan met als gevolg dat een aantal reizigers met koffers geen plek meer hadden en moesten staan. Voor de prijs vind ik dat eigenlijk schandalig. Gelukkig kwam er meer plek naarmate we zuidelijker kwamen maar in Belgie hadden we weer te maken met forensen. Het treinstel was wat verouderd maar de coupes voor 6 personen waren comfortabel. Eigenlijk ruimer dan de Eurostar.

Intercity Brussel interieur

Het viel mij op dat er ook 2 stopcontacten aanwezig waren. Handig voor het opladen van je mobiel of laptop. De treinreis duurt zo’n 2 uur. In Brussel Midi/Zuid aangekomen stap je uit voor de overstap naar de Eurostar naar Londen. Brussel Midi/Zuid is een groot maar verouderd station met zo’n 20 perrons en daaronder veel restaurants. Bordjes met het Eurostar logo geven aan welke kant je op moet. Als de IC trein op tijd is heb je in principe een uur voor vertrek van de Eurostar en kun je zelfs even naar buiten om wat te eten. Hou er rekening mee dat je eerst nog door de douane moet.

Eurostar Douane

Dit kan wel een half uur kosten want men checkt eerst je vervoersbewijs via kleine toegangspoortjes, daarna sta je in de rij voor de Belgische paspoortcontrole, dan volgt een Engelse paspoortcontrole en als laatst is er nog een security check met bagagecontrole zoals je op vliegvelden gewend bent. Ben je daar doorheen dan is het wachten in de vertrekhal. De stoelen daar zijn comfortabel en er is hier ook een restaurant aanwezig. Er wordt omgeroepen wanneer de toegang tot de Eurostar is geopend. Op je ticket staat welke wagon je moet hebben en welk stoelnummer je hebt. De wagonnummers staan netjes aangegeven op paaltjes voor de wagons en er is personeel aanwezig bij een aantal deuren van de trein om te assisteren. De Eurostar ziet er van buiten modern uit en is van binnen netjes maar verder niet erg speciaal.

Eurostar trein interieur

Grote koffers passen nauwelijks in de bovenhandse bagagerekken maar kunnen wel in aparte rekken aan de uiteinden van iedere wagon. De stoelen hebben een stoffen bekleding en zitten op zich goed. De ruimte is echter krap met maar 1 armleuning in het midden tussen twee stoelen. Als je buurman of buurvrouw naast je zijn elleboog er al op heeft zit je niet erg comfortabel. Een oplossing is om zijwaarts te gaan zitten en het tafeltje voor je uit te klappen zodat je daar op kunt leunen. De tafel is groot genoeg voor een laptop maar ik heb verder geen stopcontacten kunnen ontdekken. Ook is er geen internet aanwezig al zijn hier blijkbaar wel plannen voor. Er is wel een barwagon waar je iets te eten of drinken kunt kopen. De Eurostar is een hogesnelheidstrein maar dat merk je niet echt als je erin zit. De Eurostar stopt op een aantal plaatsen zoals Lille Europe and Ashford International. Al met al neemt de rit van Brussel naar Londen St. Pancras zo’n 2 uur. De aankomst in Londen St Pancras is prettig in een mooie grote hal. Veel mooier dan het verpauperde Brussel station.

Londen St Pancras station

Na alle controles in Brussel zou je zeggen dat je meteen kunt doorlopen naar de uitgang maar helaas je moet nog een keer in de rij staan voor een laatste paspoortcontrole. Daarna kun je naar de uitgang en kom je terecht in de hal onder het station met winkels en restaurants. Voor de Londense Underground moet je naar buiten en de weg over naar Kings Cross Tube station.

De terugreis van Londen naar Nederland
Met de Eurostar naar Brussel en dan de InterCity naar Nederland
De heenreis ging min of meer zoals verwacht. De terugreis verliep echter minder voorspoedig. Op Londen St Pancras station check je in voor de Eurostar. De borden op het station geven duidelijk aan waar je moet zijn. Je kunt inchecken aan de balie met een geprinte versie van je ticket of jezelf inchecken als je een biljet ter plekke hebt gekocht. Na de incheck volgt de paspoortcontrole en dan de bagagecontrole dat allemaal vrij vlot gaat. De wachtruimte is groot en comfortabel met een eigen restaurant. Op tv schermen kun je zien wanneer je trein vertrekt en wanneer je kunt instappen. Het wordt ook omgeroepen wanneer het zover is.

Wachtruimte Eurostar Londen

Anders dan in Brussel staan de wagonnummers hier op de vloer van het perron waardoor je ze makkelijk over het hoofd ziet. Gelukkig is er voldoende personeel om je op weg te helpen. Aan boord is alles hetzelfde zoals bij de heenreis. Toen we uit de tunnel kwamen aan de Franse zijde hadden we echter een probleem met de stroomvoorziening waardoor we even stilstonden en de trein daarna niet op volle kracht vooruit kon. Het gevolg was dat we een half uur later op Brussel Midi/Zuid arriveerden. Eenmaal aangekomen kun je direct doorlopen naar de aansluitende treinen via een aparte vertrekhal onder de perrons. Op nogal drukke tv schermen met kleine letters en in twee talen kun je zien wanneer je trein naar Nederland vertrekt. In mijn geval was dit de IC naar Antwerpen / Amsterdam van spoor 19. Tot zover was alles nog goed maar toen begonnen de tegenslagen. Na de lange treinreis wilde ik even snel naar de toilet. Wat denk je? Nergens een toilet te bekennen! Er is welgeteld 1 bordje dat naar een toilet verwijst en dat hangt boven een lift die je naar de perrons erboven brengt. Vreemd maar na wat verder zoeken dan toch maar die lift naar boven genomen waar je uitkomt op een van de eerste perrons. Geen toilet te bekennen natuurlijk dus maar even gevraagd aan personeel dat er toevallig rondliep. Blijkt dat je wat verderop weer naar beneden moet en ja hoor daar is dan eindelijk een wc. Ik opgelucht maar nu zie ik tot mijn verbazing dat je 50 eurocent moet inwerpen om toegang te krijgen tot deze toiletruimte. Mooi is dat, dat heb ik natuurlijk weer net niet in mijn portemonnee zitten. Ik had overigens geen enkele euro omdat ik net uit Londen kwam en kan me voorstellen dat Britten al helemaal geen euro op zak hebben. Dus opzoek naar een pinautomaat of misschien een andere toilet want ik ben inmiddels helemaal aan de andere zijde van het station belandt. De zijde dus met de aankomsthal, de restaurants en het incheckpunt van de Eurostar. Na wat rondlopen eindelijk een pinautomaat gevonden maar met papiergeld kan ik nog steeds niet naar de toilet dus op naar een winkel om te wisselen. Het is een druk station dus je staat ook nog eens in de rij in de winkel en om de winkelier niet te ergeren maar een flesje drinken gekocht. Eindelijk heb ik mijn 50 cent om naar de toilet te kunnen. Al dit oponthoud kostte me flink wat tijd maar ik dacht dat ik ruim voldoende tijd om weer terug te zijn. Na helemaal teruggelopen te zijn naar mijn oorspronkelijke vertrekhal zag ik tot mijn verbazing dat mijn trein niet meer op het tv scherm vermeld stond. Op dat moment besefte ik pas dat ik mijn horloge nog niet een uur vooruit had gezet. Helaas heb ik hierdoor net de trein gemist. Niks of niemand die je hier even aan helpt herinneren bijvoorbeeld via een oproep in de Eurostar, op de ticket of bij aankomst in Brussel. Bij aankomst in Londen doet men dat ook niet maar dat is minder erg omdat je klok voor loopt en er elke paar minuten wel een metro gaat. Mis je de trein in Brussel dan kun je mooi een uur wachten. Dan maar een uurtje wachten dacht ik. De volgende trein verschijnt echter niet meteen op het scherm waardoor je je afvraagt wanneer er een volgende trein gaat. Er is ook geen infobalie waar je even iets kunt vragen. Goed even wachten dan maar en eindelijk verschijnt de tijd voor mijn volgende IC trein naar Antwerpen / Amsterdam op het scherm. Precies een uur later op hetzelfde perron. Ik ben in ieder geval nu wel op tijd en ga alvast naar het perron. 10 Minuten voor de aankomsttijd zie ik nog steeds geen indicatie op de perronborden dat de trein eraan komt. Toevallig hoor ik wat gebrabbel over de microfoon en kan nog net boven het lawaai van passerende treinen ”Amsterdam …onze excuses” horen. Het bord op het perron blijft zwart en er komt geen trein dus ik ga weer naar beneden om op de schermen daar te kijken. Daar lees ik dat de trein geannuleerd is zonder verdere uitleg. Tja daar sta je dan, op de schermen wordt verder niks aangegeven en er is dus ook geen informatiebalie waar je iets kunt vragen. Geen toiletten, geen informatiebalie, geen indicatie over het tijdverschil, ik vind dit slecht. Er zit niks anders op dan opnieuw te wachten tot er een weer een trein verschijnt op het scherm. Een uur later arriveert de volgende trein en ben ik eindelijk op weg naar huis. Omdat er een trein tussenuit gevallen is is het extra druk. Helemaal bij het volgende stations waar nog meer forensen erbij komen. Die moeten allemaal staan want alle zitplaatsen zijn bezet. Tot overmaat van ramp roept men om dat deze trein geen toiletten aan boord heeft. Gelukkig was ik al gegaan op het station maar ik kan me voorstellen dat anderen die net van de Eurostar kwamen een probleem zouden kunnen hebben want er zijn dus geen toiletten bij aankomst in Brussel. Uiteindelijk uitgestapt in Rotterdam. Mensen die naar Amsterdam wilden moesten overstappen naar een andere trein vanwege werkzaamheden. Ook dat nog.

Conclusie
Een retourtje kost dus al gauw 100 euro of meer en die prijs is vergelijkbaar met vliegtickets van de low cost vliegmaatschappijen.
De goedkope tickets zijn alleen voor reizen met een gewone InterCity (IC) trein van en naar Brussel. Niks speciaals qua comfort en snelheid al wordt de indruk gewekt dat het anders is op dit traject. Alleen als je veel duurdere Thalys neemt ben je misschien beter af maar aan het voordeel in reistijd heb je niet altijd iets omdat de Eurostar in veel gevallen op beide treinen in Brussel ‘wacht’. Reizen per trein bespaart je wel kosten voor benzine en parkeren dat vaak met vliegen gepaard gaat. Nog een voordeel is dat je aankomt in het hart van Londen. Een nadeel is dat de reis doorgaans langer duurt en er grotere kans op vertragingen is. Verder is het boeken van een online ticket wat verwarrend en de ticket zelf is ook onduidelijk. Volgende keer toch maar weer vliegen in plaats van met de trein. Hieronder de plus- en minpunten nog eens op een rij.

Lees ook: 9 nuttige tips voor je vertrekt

Vergelijking tussen reizen per trein en vliegtuig naar Londen

Prijs
Qua prijs is de trein naar Londen niet overduidelijk goedkoper dan vliegen. Wel kun je besparen op benzinekosten en parkeergeld dat vaak met vliegen gepaard gaat.

Snelheid
Qua reistijd is de trein in de meeste gevallen langzamer al brengt de trein je naar het hart van Londen. Als alles meezit duurt de gehele traject zo’n 4 tot 5 uur. (Reistijd naar het station niet meegerekend.) De kans op vertragingen is naar mijn idee echter groter dan bij vliegen.

Comfort
Stoelen in de Eurostar zijn net zo ongemakkelijk als in het vliegtuig. De goedkopere InterCity van en naar Brussel is erg vol met het risico dat je zelfs een gedeelte moet staan. Verder zijn de voorziening in Brussel bij aankomst vanuit Londen slecht (geen toiletten en geen infobalie).